Úvod Proč Tatru Technická koncepce TATRA Tatrovácká koncepce
Tatrovácká koncepce
- Vyvinuto pro obtížné terénní podmínky,
- vysoká průchodivost terénem,
- vysoký jízdní komfort,
- vysoká přepravní rychlost v náročném terénu,
- vysoká stabilita vozidla při jízdě v zatáčkách a ve svazích,
- minimální údržba a minimální možnost poškození hnacího traktu,
- vysoká tuhost podvozku s centrální nosnou rourou.
Je to unikátní koncepce podvozku, která se zrodila ve dvacátých letech minulého století a dosud nebyla překonána. Principem je použití centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek.
V průběhu let byla tato tzv. „Tatrovácká koncepce vozidla“ dovedena k dnešnímu originálnímu řešení, které vozidlům TATRA TRUCKS a.s. dává výjimečné schopnosti při průjezdu i tím nejnáročnějšími terénem.
Centrální nosná roura
- Vysoká torzní a ohybová tuhost chrání nástavby od přenášeného zatížení.
- Modulární systém umožňuje sestavu 2, 3, 4, 5 i vícenápravových vozidel s možným pohonem všech kol.
- Hřídele hnacího traktu jsou umístěny do nosné roury a jsou tak chráněny před vnějšími vlivy. Díky tomu můžeme nabídnout vysokou odolnost a nízké servisní náklady.
Nápravy
Zadní nápravy TATRA jsou ve své základní verzi vždy poháněny a vždy opatřeny uzávěrkami. Pohon předních náprav je standardně připojitelný a využíváte ho tehdy, když potřebujete. Ve skříni nápravy je uložena dvojice hnaných talířových kol (pro každou polonápravu jedno) a dvojice pastorků, přenášejících točivý moment od diferenciálu. Ten je umístěn mimo nápravu v centrální nosné rouře a je na rozdíl od klasického řešení náprav s kuželovým diferenciálem tzv. korunového, resp. válcového typu. Vnitřní prostor skříně je uzpůsoben pro výkyvný pohyb polonáprav. Nápravy jsou osazeny vzduchovými bubnovými brzdami, vybavenými klínovými rozvírači Perrot, nebo kotoučovými brzdami dle přání zákazníka na kolech předních náprav. Kola vybavujeme také snímači pro montáž systému ABS.
Odpružení
model
|
Odpružení předních náprav
|
Zadní nápravy
|
TATRA PHOENIX Euro 3 – 6
|
Vzduchové vaky
8 – 10 tun na nápravu
|
Vzduchové vaky + vinutá pružina
11,5 tuny na nápravu
Vzduchové vaky + listová pera
13 – 16 tun na nápravu
Listová pera
11,5 tuny na nápravu
|
TATRA FORCE (T815-7)
Možná regulace světlé výšky pokud je vozidlo vybaveno pouze vzduchovými vaky
|
Vzduchové vaky
8 – 10 tun na nápravu
|
Vzduchové vaky
9 tun na nápravu
Vzduchové vaky + listová pera
13 – 16 tun na nápravu
|
TATRA TERRA (T815-2)
|
Torzní tyče nebo listová pera
8 tun na nápravu
|
Vzduchové vaky + listová pera
13 – 16 tun na nápravu
|
Mechanické, s nosností do 8 tun na nápravu:
- torzními tyčemi pro verze s jednou řízenou přední nápravou (4x4 a 6x6);
- listovými pružinami pro verze se dvěmi řízenými nápravami (8x8, 10x10, příp. 12x12).
Vzduchové, s nosností 9 tun na nápravu a možností regulace světlé výšky. Tento typ pérování je primárně určen a vyvinut pro vozidla řady T 815-7 a s jeho použitím souvisí i zcela odlišný typ řízení.
Všechny typy pérování jsou doplněny teleskopickými tlumiči a v některých verzích i zkrutnými stabilizátory.