Úvod Proč Tatru Technická koncepce TATRA Motory
Motory
- Vzduchem chlazené motory TATRA Euro 2 – Euro 5
- Kapalinou chlazené motory PACCAR MX Euro 3 – Euro 6
- Kapalinou chlazené motory Cummins
- Možnost implementace různých motorů na podvozek TATRA
Možnosti zástavby motorů
|
Euro 2
|
Euro 3
|
Euro 4
|
Euro 5
|
Euro 6
|
TATRA PHOENIX
|
|
PACCAR MX 13; Výkon: 315, 355, 390 kW
|
|
PACCAR MX 13; Výkon: 315, 355, 390 kW
|
PACCAR MX 11; Výkon: 270, 300, 330 kW
PACCAR MX 13; Výkon 315, 355, 390 kW
|
TATRA FORCE (T815-7)
|
TATRA T3B-928; Výkon: 230, 255, 300 kW
Cummins ISB; Výkon: 221 kW
|
TATRA T3C-928; Výkon: 240, 270, 300 kW
Cummins ISB Cummins ISL Cummins ISM Cummins ISX
|
TATRA T3D-928; Výkon: 250, 280, 325 kW
Cummins ISL Cummins ISM
|
TATRA T3D-928; Výkon: 250, 280, 325 kW
Cummins ISL Cummins ISM
|
Cummins ISL Výkon: 298 kW
|
TATRA TERRA (T815-2)
|
TATRA T3B-928; Výkon: 230, 255, 300 kW
|
TATRA T3C-928; Výkon: 240, 270, 300 kW
|
TATRA T3D-928; Výkon: 250, 280, 325 kW
|
TATRA T3D-928; Výkon: 250, 280, 325 kW
|
|
TATRA TACTIC (T810)
|
|
Cummins ISB
|
|
Cummins ISB
|
|
Motor TATRA
Jde o vzduchem přímo chlazený osmiválcový vznětový motor s přímým vstřikem paliva, s válci do V (úhel rozevření 90 stupňů) o zdvihovém objemu 12,7 litrů, s přeplňováním pomocí turbodmychadla a s chladičem plnicího vzduchu, umístěným přímo nad motorem.
Motor je vybaven mechanicky regulovaným řadovým vstřikovacím čerpadlem. Mezi unikátní technická řešení patří valivě uložený klikový hřídel, který je sešroubovaný z jednotlivých segmentů.
Motor je nabízen v emisních specifikacích Euro 2 (řada T3B-928), Euro 3 (řada T3C-928), Euro 4 a Euro 5 (řada T3D-928). Pro plnění přísných limitů škodlivin - dle norem Euro 4, resp. 5 je použito systému selektivní katalytické redukce SCR, kdy do výfukového traktu je vstřikováno oxidační činidlo známé pod obchodním názvem AdBlue.
Výkonové parametry originálních vzduchem přímo chlazených motorů TATRA jsou v rozsahu 230 kW - 325 kW, resp. 1400 Nm - 2100 Nm.
Výhodou motorů TATRA je absence složitého elektronického řízení a snadná údržba a servisovatelnost
Motory PACCAR MX
Moderní 11 a 13litrové, kapalinou chlazené, řadové šestiválce. Pro různé emisní normy jsou vybaveny různými komponenty. Motory PACCAR MX 11 a MX13, Euro 6 jsou nově vyvinutými motory, které jsou vybaveny systémem EGR, filtrem pevných částic DPF a systémem pro katalytickou redukci oxidů dusíku na bázi SCR. Jsou vybaveny turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek VTG, které umožňuje optimalizovat výkon motoru již při nízkých otáčkách. Motory PACCAR MX 13, Euro 5 využívají k plnění emisních limitů této třídy pouze systému SCR.
Výhodou motorů PACCAR MX je jejich nízká hmotnost, nízká spotřeba a vysoký točivý moment již při nízkých otáčkách motoru. Pro motory PACCAR je k dispozici také výkonná motorová brzda MX Brake, která výrazně snižuje nároky na provozní brzy a jejich opotřebení.
Motory Cummins
K dispozici zákazníkům jsou také kapalinou chlazené motory Cummins v řadách ISB (od výkonu 210 kW a 970 Nm), přes ISL (do výkonu 298 kW a 1700 Nm), ISM (do výkonu 325 kW a 2100 Nm) až po ISX (do výkonu 447 kW a 2508 Nm). Jedná se o vznětové šestiválcové řadové motory o zdvihovém objemu od 6,7 l do 14,9 l, s přeplňováním a chlazením plnicího vzduchu. Motory Cummins vyhovují emisním třídám podle řad - ISB Euro 2 – 6, ISL Euro 3 – 6, ISM Euro 2 – 5 a ISX Euro 3 – 6.
Výhodou motorů Cummins je jejich velikost a snadná zastavitelnost do podvozků modelů TATRA FORCE (T815-7). V řadách ISL - ISX je volitelná výkonná motorová brzda C-brake (Jacobs).