Úvod O společnosti Tisk a média Tiskové zprávy TATRA Road Show 2010
TATRA Road Show 2010
26.03.2011
První série jednodenních prezentačních akcí, teorie i praktické testovací jízdy.
- První série jednodenních prezentačních akcí
- Teorie i praktické testovací jízdy
- THE NEW TATRA
- Sto šedesát let vývoje vozidel TATRA
Kopřivnice: Společnost TATRA, a. s. připravila, poprvé ve své historii, sérii jednodenních propagačně obchodních prezentačních akcí. Na čtrnácti místech České republiky, Slovenska, Maďarska a Polska představí vybraným partnerům, zákazníkům a zástupcům sdělovacích médií za vydatné pomoci svých jednotlivých dealerských zastoupení nové produkty pod souhrnným názvem THE NEW TATRA
Zahajovací setkání proběhne ve čtvrtek 19. srpna 2010 na firemním zkušebním polygonu TATRA, a. s. v Kopřivnici. V rámci teoretické a praktické prezentace nových výrobků a služeb TATRA, a. s. Vám budou k dispozici pro individuální získání dojmů ze zkušebních jízd modernizovaná vozidla stěžejního výrobního programu TERRN°1 Facelift a civilní verze vozidel modelových řad T 810 a T 815-7. Vozidla řady TERRN°1 a T 815-7 jsou vybavena elektronickým systémem řazení převodových stupňů TATRA-NORGREN.
Nové poprodejní služby
Nová doplňková služba pro významné zákazníky nese název TATRA Service PlusTM. Nadstandardní služba pro klíčové zákazníky zahrnuje exkluzivní péči při servisování vozidel, koordinaci oprav přímo výrobním závodem, možnost využití bezplatné zákaznické linky a za určitých okolností čerpání případné kompenzace prostojů vozidla.
Dalším vstřícným krokem směrem k zákazníkům jsou nové standardní Prodloužené záruční podmínky, které jsou v oblasti prodeje terénních nákladních vozidel výjimečné. Prodloužená záruka zahrnuje délku záruky 36 měsíců pro všechny typy vozidel TATRA, kilometrový proběh až 300 000 km, 12 měsíční plnou záruku na všechny komponenty a 36 měsíční záruku na hnací trakt vozidla.
Stěžejní program TERRN°1
Hlavním standardním produktem automobilky TATRA je civilní program TERRN°1, který prošel v červnu letošního roku konstrukčním faceliftem. Obchodní řadu TERRN°1 tvoří především trambusové podvozky, valníky a sklápěče s aplikacemi pohonu 4x4, 6x4, 6x6 a 8x8. Název KING FRAME zdobí kombinované pérování sestávající z mechanických listových nebo šroubových pružin a vysokotlakých vzduchových vlnovcových pružin.
Facelift kabiny TERRN°1 roku 2010 je charakterizována výraznými deflektory, zcela přepracovanou maskou, novým děleným nárazníkem a novým systémem hlavních světlometů. Tvarové změny podporují zlepšení proudění vzduchu kolem kabiny vozidla a výrazným způsobem přispívají k nižšímu ostřiku bočních oken dveří.
Podstatným vylepšením prošel rovněž přední nárazník vozidla, který je nyní vyroben ze tří ocelových výlisků. Hlavní světlomety jsou, na rozdíl od předcházejícího řešení, bodové s možností montáže xenonovým výbojek. Výklopné stěny hlavních světlometů poskytují jednodušší možnost výměny žárovek. Kapota, nyní z jednoho dílu, má více vstupů chladícího vzduchu, vychází vstříc možnostem osazení vozidla kapalinou chlazeným motorem zahraniční provenience. Kapota má jednodušší systém otevírání.
Kvalitativní změny bylo dosaženo na systému průběžného utěsnění dveří kabiny a umístění kondenzátoru klimatizační jednotky, který je nyní za předním nárazníkem. Změny se odrážejí také na systému nastupování do vozidla. Zvětšená skříň nástupních schůdků poskytuje vyšší komfort, stejně jako nový materiál, ze kterého jsou vyrobeny. Odolný polyetylén je pružný a v mechanických vlastnostech stálý až do – 500 C. Jednodušší provedení elektroinstalace a větší objem nádržky ostřikovačů přináší provozovatelům vyšší míru komfortu. Nové jsou rovněž boční hliníkové zábrany. Modelová řada TERRN°1 s optimalizovanou aerodynamikou kabiny a novým optickým výrazem je dalším vstřícným krokem k plnění zákaznických požadavků.
Civilní aplikace T 810
Modelová řada středně těžkých třínápravových nákladních vozidel TATRA 810 představená na veletrhu Autotec 2010 ve světové premiéře je charakterizovaná celkovou hmotností 15,5 t a klasickou koncepcí podvozku s unikátními tuhými portálovými nápravami. Pružný žebřinový rám se šroubovanými i svařovanými příčníky a tuhé portálové nápravy jsou hlavními znaky nové modelové řady civilních vozidel.
TATRA 810 v sobě snoubí, léty a sériovou výrobou, prověřené agregáty zahraniční provenience s důkladně odzkoušenými a promyšlenými originálními konstrukčními prvky nesoucími nesmazatelnou pečeť kopřivnické vývojářské školy. Typickým představitelem elegantního, jednoduchého a velice účinného řešení jsou originální portálové nápravy TATRA RIGID, které vozidlu zajišťují a zákazníkům přináší vysokou míru přidané hodnoty. Konstrukce uložení kotoučových brzd na všech nápravách je nejen v této kategorii a provozního určení vozidel věc málo vídaná.
Nová civilní obchodní řada T 810 navazuje na velmi úspěšný zákaznický projekt vojenského vozidla. Žádné jiné vozidlo ve středně těžké hmotnostní kategorii nemůže při celkové hmotnosti 15,5 t nabídnout tři hnané nápravy. Díky tomu je T 810 výjimečná svými jízdními vlastnostmi nejen v terénu. Konstrukce portálových náprav s redukcemi v nábojích kol a řešení konstrukce vlastních uzávěrek osových diferenciálů zajišťuje bezkonkurenční světlou výšku pod skříní náprav, která činí 480 mm. Společně s mimořádnou schopností zkřížení náprav až na hodnotu 840 mm a s dokonalou trakcí v každém momentu jízdy je T 810 schopna při celkové hmotnosti 100 % stoupavosti. Přechodový úhel 132 stupňů nebo 138 stupňů, dle varianty rozvoru, přední a zadní nájezdové úhly 37 resp. 35 stupňů a schopnost překonání kolmého stupně o výšce 600 mm jsou dostatečným důkazem toho, že T 810 v terénu tvoří vlastní třídu vozidel, v níž není místo pro žádnou jinou konstrukci. T 810 je možno na přání vybavit dokonale prověřeným jednookruhovým nebo dvouokruhovým systémem dohušťování pneumatik ovládaným z místa řidiče.
Bezpečná a stabilní jízda za všech okolností je jednou ze základních charakteristik T 810. Vysoký výkon šestiválcového, řadového motoru (198 kW/270 k) je zcela v souladu se schopnostmi podvozku nabízet v každém okamžiku vysokou míru trakce. Nejvyšší zásluhu na této skutečnosti mají portálové nápravy TATRA RIGID a především jejich uložení a odpružení.
Přední tuhá portálová náprava s převodem 2,294 a kolovou redukcí s převodem 2,437 je vybavena elektropneumaticky ovládanou uzávěrkou osového diferenciálu a kotoučovými vzduchotlakými brzdami WABCO. Náprava je vedena horní dvojicí podélných vodicích tyčí a spodním trojúhelníkovým závěsem s ukotvením do rámu vozidla, odpružení vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči s hydraulickým dorazem a zkrutným stabilizátorem. Díky tomuto řešení nevykazuje celý systém řízení vozu nepříjemné popotahování volantu při překonávání podélných i příčných nerovností na vozovce, které je běžné u jiných konstrukcí.
Střední a zadní tuhé portálové nápravy TATRA RIGID tvoří tandemovou dvojici. Obě dvě jsou vybaveny elektropneumaticky ovládanými uzávěrkami osových diferenciálů a kotoučovými brzdami WABCO. Střední náprava má ve své skříni navíc umístěn mezinápravový diferenciál s elektropneumatickou uzávěrkou a vývod pro pohon zadní nápravy. Tandemová dvojice je vedena pomocí šesti podélných vodicích tyčí ukotvených do rámu vozidla a odpružena dvojicí šestnácti listových per.
Vysoká konstrukční rychlost 106 km/h bez omezovače a 85 km/h s omezovačem je zárukou, že T 810 může velmi efektivně operovat na silnicích všech kategorií. Vysoká míra stability je samozřejmě zachována i v rámci jízdní soupravy s 12 t přívěsem a celkovou hmotností až 27,5 t. Dvě varianty rozvoru náprav, 3150 mm nebo 3540 mm, vytváří dostatečný prostor pro osazení podvozku specializovanými nástavbami včetně vysokých montážních plošin, hydraulických jeřábů či rozměrných skříňových aplikací. K široké paletě nástaveb přispívá možnost osadit T 810 až třemi pomocnými pohony vyvedenými z převodovky vozidla.
Civilní aplikace T 815-7 - CAS 30
Nejnižší celková výška vozidla ve své kategorii, jednoduché ovládání světlé výšky vozidla během jízdy a schopnost brodění až 1200 mm, to je jen několik vlastností, které propůjčují cisternové stříkačce CAS 30 excelentní operační schopnosti při hasičských zásazích či při likvidacích živelných pohrom. Cisternová automobilová stříkačka postavená středoevropským specialistou na hasičská vozidla, společností THT, s.r.o. Polička, na nejmodernějším podvozku tatrovácké koncepce je určena pro přepravu velkého množství hasebních prostředků a požárního družstva 1 + 3. Moderní hasičská nástavba s rámem z hliníkových profilů a polepem hliníkovým plechem dovoluje přepravu 9000 l vody a 540 l pěnidla za použití nízkého, 3000 l/min při 1,0 MPa, nebo vysokého tlaku, 300 l/min při 4,0 MPa, vody. Základem vozidla navazujícího na slávu a dobrou pověst svých předchůdců je podvozek TATRA 815-731R32/411 vybavený originálním, vzduchem přímo chlazeným vidlicovým osmiválcem TATRA s maximálním výkonem 325 kW/442k emisní specifikace EURO 5 SCR. Podvozek těží ze standardních, vysoce ceněných vlastností páteřového rámu, nezávisle zavěšených a pneumaticky odpružených polonáprav a zástavby nízké, moderní kabiny. Tatrovácká koncepce vozidla dovoluje dostavbu bez nutnosti použití pomocného mezirámu. Výsledkem je nízko položené těžiště cisternové stříkačky, vynikající jízdní vlastnosti jak v těžkém terénu, tak I na silnici, obslužnost vozidla bez nutnosti nástupních plošin - žádný problém pro hasičské družstvo, žádné prostoje při rychlém zásahu. Výkonný vzduchem přímo chlazený motor TATRA propůjčuje vozidlu s celkovou hmotností 25 t vysokou hodnotu měrného výkonu 13 kW/t. Poloautomatický systém řazení převodových stupňů TATRA-NORGREN zajišťuje vysokou míru komfortu a bezpečnosti jízdy. Nízká originální kabina plnící ergonomické hasičské předpisy dané ČSN EN 1846 přispívá k bezkonkurenčně nízké celkové výšce vozidla 2,85 m. Systém vzduchového odpružení všech polonáprav dovoluje prostým stisknutím třípolohového tlačítka velmi jednoduchou změnu základní světlé výšky vozidla, 360 mm, v rozmezí +90/-120 mm za jízdy. Vozidlo nachází uplatnění všude, kde je potřeba dopravit velké množství vody v krátkém čase.
Elektronické řazení TATRA-NORGREN
Moderní, jednotný systém řazení, určený pro všechna vozidla TATRA vybavená převodovým agregátem TATRA, zvyšuje komfort řízení a snižuje riziko poškození v důsledku zařazení nevhodného převodového stupně. Základem elektronického systému řazení TATRA – NORGREN je mechanicky řazený deseti nebo čtrnácti stupňový převodový agregát TATRA 10 TS nebo TATRA 14 TS doplněný o snímače polohy. Namísto původního posilovače a řadicího mechanismu, včetně řadicí páky, je namontován elektropneumatický systém. Řídící jednotka systému je umístěna v kabině vozidla, displej na přístrojové desce v zorném poli řidiče, volič řazení místo klasické řadicí páky, blok elektropneumatických ventilů umístěný na převodovém agregátu, aktuátor na místě původního posilovače řazení, nouzový ovladač v kabině v dosahu řidiče.
V manuálním módu řazení, jenž je zobrazen na displeji písmenem M, lze zařadit jakýkoliv převodový stupeň. Systém však neumožňuje zařadit takový stupeň, který by znamenal přetočení motoru. Pohybem voliče vpřed nebo vzad lze volit vyšší nebo nižší převodový stupeň. Předvolený stupeň se zobrazí na displeji. Jeho zařazení proběhne po vyšlápnutí pedálu spojky. Po pípnutí, které signalizuje úspěšné zařazení, je možno pedál spojky uvolnit.
Nabídku systémů v automatickém módu řazení lze korigovat voličem a přizpůsobit ji tak aktuálním potřebám řidiče a jízdním podmínkám. Jednotlivé režimy automatického módu nabízí řazení jednotlivých převodových stupňů v závislosti na programem nastavených otáčkách motoru odpovídajících zvolenému druhu provozu. Předvolby jsou zobrazovány na displeji a vlastní zařazení se děje opět vyšlápnutím pedálu spojky. Úspěšné zařazení je signalizováno akustickým tónem, po němž je možno pedál spojky pustit. Automatickou nabídku převodového stupně je možno ve všech režimech korigovat voličem a přizpůsobit ji tak zcela potřebám řidiče. Jednotlivé režimy automatického módu řazení kladou důraz na: AE – ekonomiku jízdy, AM – zatížení vozidla, AP – dynamiku jízdy, AS – samovyproštění uvízlého vozidla, MB – použití motorové brzdy. TATRA nabízí každému zájemci systém důkladného školení s důrazem na optimální využití elektronického systému řazení převodových stupňů TATRA-NORGREN.
160 let historie TATRA
Z kvasu průmyslové revoluce povstal motor s vnitřním spalováním a později první automobil. Díky nadšení libereckého průmyslníka, svobodného pána Theodora von Liebiega dostala myšlenka vyrobit první vozidlo hnané silou spalovacího motoru v Rakousku-Uhersku právě v Kopřivnici, tehdy v souladu s úřední řečí němčinou zvanou Neselsdorf, reálné obrysy. Většinou se každé historické pojednání o automobilech TATRA odvíjí od jména zakladatele společnosti Ignáce Šustaly (Ignaz Schustala). On byl na počátku, když v roce 1850 začal v Kopřivnici vyrábět povozy a drožky. Bohužel, nebo možná bohudík, se nedožil kapitalizace svého podniku v roce 1891. Dokonce ani jeho synové, kteří původně ve fabrice zastávali významné posty se rozvíjení nápadu na výrobu automobilu nezúčastnili. Na protest proti praktikám vedení akciové společnosti totiž prodali své podíly (mimochodem pod cenou) a jali se v letech 1895 a 1896 založit truc podnik – později nazvaný Vagónka Studénka. Bylo to totiž v době, kdy v Kopřivnici vyráběli také železniční vagóny. V čele společnosti tehdy stál ředitel, inženýr a technický odborník Hugo Fisher von Roslerstamm. Možná, že sám přemýšlel nad tím jak uplatnit um kolářů a čalouníků a dalších profesi, které pomaličku neměly s poklesem zájmu o kočáry a bryčky co ve firmě dělat. Možná, že jej k myšlence výroby automobilu poňoukla některá z fotografií „drožky bez koní“ uveřejněná v časopise La Locomotion Automobile (svázané ročníky 1895 až 1898 jsou uloženy v archívu automobilky). Dost možná, že prokurista Fisher uvažoval i takto: „kočáry a drožky, ty přece umíme vyrobit, jen jim ve srovnání s těmi na fotografiích něco málo schází – motor, převod a nějaké to řídící kolo! A hned by to byl automobil, To něco málo – ten motor – by se dalo objednat u některého jiného výrobce. Ostatní a montáž by mohla připadnout zase Kopřivnici“. Myšlenka, ve své prostotě zcela geniální!
A v tomto okamžiku na scénu vstoupil klíčový muž – baron Theodor von Liebieg. Jedině a pouze, díky jeho přátelství se Karl Benz uvolil dodat do Kopřivnice jeden z prvních dvouválcových motorů vyrobených v roce 1897 a zavázat se k pravidelným dodávkám dalších motorů pro první série kopřivnických automobilů. Jak důležité to bylo z hlediska vývoje automobilového průmyslu v pozdějším Československu dokládá fakt, že druhým příhodným místem pro stavbu automobilu v Rakousku-Uhersku byla Vídeň se svou továrnou na kočáry K. u. k Hofwagenfabrik Ludwig Lohner and Cie. Korespondence Ludwiga Lohnera Georgesi Kellnerovi do Paříže z roku 1898 potvrzuje, že kdyby neotálel s koupí patentů pro Rakousko-Uhersko od Daimlera, nebo kdyby se sám pomocí Liebiega orientoval na Benze, nevyjel by první automobil v Rakousku z Kopřivnice, ale velmi pravděpodobně z Vídně. O to více vyniká zásluha barona Liebiega jako zprostředkovatele obchodního spojení kopřivnické vozovky s firmou Benz v Mannheimu.
A tak jen několik let po „narození“ automobilu, tak jak jej známe dnes, vyrobili kopřivničtí svůj vůz – Prasident. Dokonce pouze jeden rok dělí od sebe první nákladní vozidlo na světě a nákladní automobil z Kopřivnice. Je zřejmé, že výroba předchůdců vozidel TATRA, ve své době označovaných jako NW, byla vždy na špici vývoje. Záhy byl vyroben první plněpohonný tahač Jaguar, ten jakoby předznamenal segment vozidel, v němž TATRA později začala slavit světové úspěchy.
Sériová výroba nákladních vozidel byla rozběhnuta v polovině druhého desetiletí dvacátého století. Značka TATRA se poprvé se na vozidlech objevila ještě než se začal psát rok 1920. Po určité konsolidaci vedení společnosti vycházející z nového uspořádání střední Evropy a ze vzniku samostatného Československa připravil duchovní otec, Rakušák, Hans Ledwinka, tím, čemu dnes říkáme „tatrovácká koncepce automobilu“, celému světu překvapení.
V roce 1923 byl jako nový produkt představen podvozek tvořený centrální nosnou rourou, na jejímž předním konci byl umístěn vzduchem chlazený motor a převodovka, a nezávisle uloženými výkyvnými poloosami. Následující léta výroby takto řešených vozidel doložila genialitu konstrukce. Ta se postupně prosadila v lehkém provedení u speciálních vozidel a poté i pro nejtěžší výrobky do terénu.
V době druhé světové války byl zkonstruován nákladní automobil opatřený poprvé vzduchem chlazeným dvanáctiválcem. Jeho třínápravový plněpohonný podvozek doslova a do písmene odtahal a odvozil v následujících desetiletích materiál na velké stavby na polovině zeměkoule. Úcta a respekt, který si T 111 vydobyla, byl zhmotněn v pomníku postaveném na daleké Sibiři v Magadanu, teritoriu, kde jiná vozidla nedosahují ani zdaleka životnosti a schopností Tater.
Zkušenosti z konstrukce a provozu těžkých nákladních vozidel se promítly do vývoje modelové řady T 138/148. Nelze si představit jiný etalon československého nákladního automobilu než právě tyto kapotové vozy s osmiválcovým vzduchem chlazeným motorem. České předjaří 1967 obohatila TATRA první čtyřnápravovou T 813 8x8 Kolos s centrální rourou. Po uzavřené sérii sto tisíc kusů T 148 v roce 1982 došlo ke sjednocení modelových řad a představení typu T 815 s trambusovou kabinou. Jeho vývoj kulminoval ve variantě s motorem specifikace EURO 2. Řada T 815 je pro vývoj tatrováckého vozidla úhelná rovněž v tom, že v rámci její výroby došlo k rozhodnutí (po mnoha jednáních a těžkých bojích) o dalším vývoji vzduchem přímo chlazeného vidlicového osmiválce s přeplňováním a mezichladičem stlačovaného vzduchu, směrem k emisním specifikacím Euro 0 až Euro 5. Ze 177 kW a 850 Nm se motor s celkem minimálními konstrukčními zásahy dostal až na současných 325 kW a 2100 Nm točivého momentu. Se změnou politických a společenských poměru v roce 1989 se však orientace na jedinou modelovou řadu stala výraznou přítěží rozvoje obchodu.
Jistým přelomem v produkci Tatry se stal zákaznický projekt Liwa. Na základě požadavků koncového odběratele byl do vozidla T 816 8x8 úspěšně implantován kapalinou chlazený motor KHD Deutz a automatická převodovka Twin Disc. Vítězný tendr pro armádu Spojených arabských emirátů neznamenal je sérii 1127 vozidel vyrobených a dodaných během osmnácti měsíců, ale též výrazný posun ve strategii výroby. Postupně vznikly modelové řady vozidel Armax (1999) a Force (1999). První vycházela z civilní produkce T 815, která přijala pojmenování TERRN°1 (1997), a tzv. militarizací připravovala vozidla vhodná pro použití ve speciálních službách. Druhá řada speciálu Force stavěla na možnostech zabudování motorů a převodovek cizí provenience do originální tatrovácké koncepce automobilu. Zkušenosti se zástavbou kapalinou chlazených motorů se odrazily též v možnosti takto vybavit i civilní verze TERRN°1. Pro práci v nejtěžším terénu vznikla civilní řada T 163 (Jamal, 1999). Vozidla, která měla po dlouhé době dominance trambusového uspořádání kapotovou kabinu.
Výrazný úspěch dosáhla TATRA na poli vývoje vlastních vzduchem přímo chlazených motorů. Nejprve jako první a jediná na světě homologovala vznětový motor V8 s přeplňováním, mezichladičem stlačovaného vzduchu a mechanickým vstřikovacím čerpadlem s emisní specifikací Euro 3. Později v roce 2006 po vybavení motoru systémem technologie SCR (úprava výfukových plynů vstřikování roztoku AdBlue – 32,5% roztok močoviny ve vodě) též jako specifikaci Euro 4 a Euro 5 (2008). I tento krok je bezprecedentním prvenstvím v rámci světové automobilové konstrukce. Vyplňuje se tak předpověď z let 1988/1989, že TATRA je schopna nabízet svá vozidla s originálními vzduchem přímo chlazenými motory zákazníkům minimálně do let 2010 až 2013!
V roce 2002 koupila TATRA duševní vlastnictví, práva a technickou dokumentaci k výrobě středně těžkého vojenského vozidla Ross R 210 schváleného pro provoz v Armádě České republiky. Úspěšnou modernizací vozu s žebřinovým rámem a tuhými nápravami vstoupila v roce 2004 do potvrzeného spojení s AČR a později do potvrzeného (2006) kontraktu na přezbrojení 556 středně těžkých vojenských vozidel modelem TATRA T 810 ATS. Zákaznický projekt modernizace vychází z možností původního rámu klasické koncepce s originálními tuhými portálovými nápravami TATRA-RIGID. Zákaznická spokojenost a další vývoj T 810 vedl až k civilní verzi poprvé vydodané na trh v roce 2010.
Mezitím však konstrukce a vývoj pracovala velmi intenzivně na zcela nové modelové řady speciálních vozidel, původně označené jako T 817, později v rámci homologačních řízení T 815-7. Ostatně řada Force z toho samého důvodu dostala typové označení T 815-6. První se v roce 2004 objevilo vlastní středně těžké vozidlo T 817 4x4 s motorem Cummins a převodovkou ZF. V následujících dvou letech doplnilo řadu provedení 8x8 a 6x6.
Mezi jednotlivými modely nové řady jsou silné unifikační vazby, přitom jejich konstrukce dovoluje velkou variabilitu použitých motorů a hnacích traktů. Vedle vzduchem chlazených motorů TATRA T3 (V8, přeplňovaný, s mezichladičem stlačovaného vzduchu, plnící emisní standardy dle norem Euro 2, Euro 3, Euro 4 a Euro 5 bez použití elektronicky řízeného vstřikovacího systému) mohou být ve vozidlech použity též kapalinou chlazené motory Cummins, Caterpillar či Navistar. Stejně tak, kromě mechanicky ovládané převodovky může být použita převodovka automatická. Nová řada vozidel je vhodná nejen pro přepravu osob, ale i specifického a citlivého vojenského materiálu a speciálních nástaveb, jako jsou přepravníky munice, elektronická zařízení, radarové a jiné speciální kontejnery, skříňové nástavby. Nízká stavba celokovové sklopné kabiny a celého vozidla dovoluje jednoduchou leteckou přepravu ve standardních letadlech C-130 Herkules. Konstrukce vozidel umožňuje dodatečnou montáž přídavného pancéřování kabiny v několika stupních ochrany dle STANAG 4569. Také speciální řada T 815-7 nalezla cestu k civilnímu zákazníkovi. První sériová civilní vozidla T 815-7 vyjela na silnice v podobě záchranářských speciálů CAS 30 právě letos. Rok 2010 je rokem představení nových produktů pod souhrnným názvem THE NEW TATRA. Stěžejní výrobní program TERRN°1 a civilní aplikace T 815-7 dostaly elektronický systém řazení převodových stupňů TATRA-NORGREN. Poprodejní služby byly obohaceny o novou Prodlouženou záruku a doplňkovou službu TATRA Service PlusTM. V roce svého 160. výročí organizuje TATRA, a. s. sérii prezentačních akcí TATRA Road Show.
TATRA Road Show 2010
19.8.2010 |
TATRA, a. s. Kopřivnice, zkušební polygon TATRA, a. s. |
26.- 30.8.2010
|
PARMA SERVIS, České Budějovice, výstava Země živitelka |
2.9.2010 |
AUTODÍLY ŠPINDLER, Ústí nad Labem, Areál štěrkopískovny GLAREA Nunčičky |
7.9.2010 |
SERVIS CENTRUM VYSOČINA, Jihlava Areál Truck Trial Pístov |
9.9.2011 |
M1 Truck Centrum Kisigmád – doly v Csémi, Maďarsko |
11.9.2010 |
Visonta – největší povrchové doly, Maďarsko |
13.9.2010 |
Vásárosnaméry – pískové doly na konci stavby dálnice M3, Maďarsko |
14.9.2010 |
Vyšný Čaj, Košice, Slovensko |
16.9.2010 |
aSERVIS, Slaný, areál letiště |
21.9.2010 |
ATH, Praha, důl Benešov, pískovna Brandýs nad Labem |
23.9.2010 |
AUTO TRANS, Jičín, areál Nová Paka, Štikovská rokle |
30.9.2010 |
AUTOPAŠEK, Kaznějov, kaolinka lom Kaznějov |
5.10.2010 |
ASON Brno, lom Klajdovka, pískovna Bratčice |
7.10.2010 |
AB AUTOBOSS, Český Těšín, areál společnosti |
12.10.2010 |
TPZO TRANSBUD, Varšava, areál Sulejówka – vojenský prostor, Polsko |
14.10.2010 |
PARTNER – IPEX, Frenštát pod Radhoštěm, stavba obchvatu města Příbor |
21.10.2010 |
GTB, Liptovský Hrádok, lom Malužiná, Slovensko |
26.10.2010 |
ASBUD, Katovice, Polsko |
Kopřivnice, 19. 8. 2010
Více informací na: www.tatra.cz a tatraroadshow.cz