Ve znamení „sedmičky“

10.05.2011

Základním stavebním kamenem prezentace nejstarší české automobilky TATRA na veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET 2011 jsou speciální vozidla T 815-7.

Standardní modelová řada vozidel, neoficiálně označovaná jako „sedmičková“, je určena pro provoz v extrémních terénních a klimatických podmínkách, k plnění a podpoře mírových misí a k nasazení do bojových podmínek válečných konfliktů po celém světě. Podvozek vychází z osvědčené, dlouhodobě prověřené koncepce tuhé páteřové roury s výkyvnými a nezávisle zavěšenými poloosami. Mezi jednotlivými modely nové řady jsou silné unifikační vazby, přitom jejich konstrukce dovoluje velkou variabilitu použitých motorů a hnacích traktů.

Sofistikovaná technika

Vedle vzduchem přímo chlazených motorů TATRA (V8, přeplňovaný, s mezichladičem stlačovaného vzduchu, plnící emisní standardy dle norem Euro 2, Euro 3, Euro 4 a Euro 5 bez použití elektronicky řízeného vstřikovacího systému paliva) mohou být ve vozidlech použity též kapalinou chlazené motory Cummins, Caterpillar, Deutz apod. Stejně tak kromě mechanicky ovládané převodovky může být použita převodovka automatická. Řada vozidel T 815-7 je vhodná nejen pro přepravu osob, ale i specifického a citlivého vojenského materiálu a speciálních nástaveb, jako jsou přepravníky munice, elektronická zařízení, radarové a jiné speciální kontejnery, skříňové nástavby. Nízká stavba rustikální, celokovové, sklopné kabiny a celého vozidla dovoluje jednoduchou leteckou přepravu v prostředcích C-130 Herkules. Konstrukce vozidel umožňuje dodatečnou montáž přídavného pancéřování kabiny v několika stupních ochrany dle STANAG 4569.

Staticky i dynamicky

V pavilonu „P“ a na okolní volné výstavní ploše budou prezentačnímu zázemí společnosti TATRA dominovat speciální vozidla T 815-7 4x4 s valníkovou nástavbou, kontejnerový nosič T 815-7 8x8 se speciální kontejnerovou cisternou na palivo s balistickou ochranou, vyprošťovací vozidlo T 815-7 8x8 polského výrobce speciálních nástaveb, T 815-7 6x6 šasi s kontejnerovými příčkami jako standardní součást modelové řady a hasičský a záchranný speciál CAS 30 postavený společností THT Polička na podvozku T 815-7 6x6, který se zúčastní také souběžně pořádané výstavy hasičské techniky Pyros/ISET 2011. Sestavu „sedmiček“ doplní na otevřené výstavní ploše reprezentant úspěšného zákaznického projektu pro AČR T 810. Po několika letech provozu v nejtěžších armádních podmínkách je dnes zjevné, že T 810 postavená na žebřinovém rámu s originálními portálovými nápravami TATRA-Rigid vykazuje extrémně příznivé jízdní vlastnosti a nezapře ve své konstrukci tzv. tatrovácký duch. Je jasným důkazem schopností konstruktérů a zručnosti pracovníků společnosti TATRA Kopřivnice. Vynikající jízdní vlastnosti, vysoká užitná hodnota a příznivé provozní náklady přivedly v předcházejícím roce třínápravovou T 810 6x6 také do nabídky pro civilní sektor. O dynamickou prezentaci výrobků TATRA se na veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET 2011 v rámci doprovodného programu na prezentačním polygonu budou starat dva speciály T 815-7 8x8. První s polskou speciální nástavbou pro vyprošťování kolových obrněných transportérů a druhý s valníkovou nástavbou uloženou na kontejnerových příčkách. V tzv. zátopovém bazénu předvede své jízdní schopnosti také hasičský a záchranářský speciál CAS 30.

Oceněný vyprošťovací speciál

  • KWZT-1 Mamut na podvozku TATRA 815-7
  • hydraulický jeřáb HIAB 44 tm
  • vysoká míra mobility

Specializovaná polská firma Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczesniak, Sp. z o. o., prezentuje na veletrhu IDET 2011 na stánku společnosti TATRA svůj nejnovější produkt segmentu speciálních vozidel KWZT-1 Mamut, který využívá excelentní podvozek T815-7Z0R9T 44 440 8x8.1R. Polská společnost získala za vozidlo cenu DEFENDER na 18. ročníku Mezinárodního salonu obranného průmyslu v Kiełcích 2010.

Speciální vyprošťovací vozidlo je schopno postarat se o všechny současné a budoucí kolové taktické prostředky. Vyprostit je, zbudovat cestu do nedostupných míst a s pomocí vysoce mobilního přívěsu pro transport zcela nepojízdných kolových vozidlových systémů a jejich variant je dopravit na vybrané místo.

S pomocí masivního tažného zařízení, vidlice dimenzované na 14 t zatížení, je vozidlo schopno táhnout kolové taktické prostředky. Navíc je speciál vybaven hydraulickou jeřábovou rukou HIAB, 44 tm s dálkovým ovládáním. Obsluha jeřábové ruky tak může využívat její technické vlastnosti a schopnosti s optimálním využitím daného pracovního prostoru. Vozidlo disponuje dvěma hlavními navijáky s konstantní tažnou silou 24 t a 100 metrovým lanem. Přídavný dvoutunový naviják disponuje lanem o délce 220 m.

Přední radlice je odnímatelná. Vysoká míra mobility a ultimativní schopnost překonávat umělé i přírodní nástrahy nejtěžšího terénu je dána excelentní konstrukcí podvozku s páteřovým rámem a nezávisle zavěšenými a odpruženými poloosami, známé pod názvem „tatrovácká koncepce vozidla“. Trvalý pohon kol všech náprav, ADM (Automatic Drivetrain Management), plně automatický systém uzávěrek diferenciálů, možnost změny tlaku v pneumatikách všech kol během jízdy, pancéřová kabina na úrovni ochrany 2/2b STANAG 4569, přídavná balistická ochrana, protiminová podlaha, kapalinou chlazený elektronicky řízený vznětový osmiválec Deutz TCD 2015 V 08 (440 kW/2650 N.m) a plně automatická sedmistupňová převodovka Allison 4800SP – to jsou hlavní technické trumfy vyprošťovacího speciálu.

Cisternová stříkačka CAS 30

TATRA, a. s., nabízí koncepční řešení zásahových vozidel v podobě modelové řady mobilních hasičských stříkaček stavěných společně s firmou THT Polička na podvozcích T 815–7. Třínápravové a dvounápravové speciály se navzájem v provozním určení doplňují. Zatímco třínápravové vozidlo T 815–7 6x6 je osazeno velkoobjemovou devítikubíkovou nádrží na hasební vodu a slouží jako mobilní zásobárna vlastního hasičského zásahu, dvounápravový speciál T 815–7 4x4 se čtyřkubíkovou nádrží je určen pro vysoce mobilní zásahovou činnost, která vyžaduje prakticky nepřetžitý pohyb v jakémkoliv terénu.

Nejnižší celková výška vozidla ve své kategorii, jednoduché ovládání světlé výšky vozidla během jízdy a schopnost brodění až 1500 mm, to je jen několik vlastností, které propůjčují cisternové stříkačce CAS 30 excelentní operační schopnosti při hasičských zásazích či při likvidacích živelných pohrom.

Cisternová automobilová stříkačka postavená středoevropským specialistou na hasičská vozidla, společností THT, s. r. o., Polička na nejmodernějším podvozku tatrovácké koncepce je určena pro přepravu velkého množství hasebních prostředků a požárního družstva 1+3. Moderní hasičská nástavba s rámem z hliníkových profilů a polepem hliníkovým plechem dovoluje přepravu 9 000 l vody a 540 l pěnidla za použití nízkého (3 000 l/min při 1,0 MPa), nebo vysokého(300 l/min při 4,0 MPa) tlaku vody.

Základem vozidla navazujícího na slávu a dobrou pověst svých předchůdců je podvozek TATRA 815–731R32/411 vybavený originálním, vzduchem přímo chlazeným vidlicovým osmiválcem TATRA s maximálním výkonem 325 kW/442k emisní specifikace EURO 5 SCR. Podvozek těží ze standardních, vysoce ceněných vlastností páteřového rámu, nezávisle zavěšených a pneumaticky odpružených polonáprav a zástavby nízké, moderní kabiny. Tatrovácká koncepce vozidla dovoluje dostavbu bez nutnosti použití pomocného mezirámu. Výsledkem je nízko položené těžiště cisternové stříkačky, vynikající jízdní vlastnosti jak v těžkém terénu, tak i na silnici a obslužnost vozidla bez nutnosti nástupních plošin – žádný problém pro hasičské družstvo, žádné prostoje při rychlém zásahu.

Výkonný, vzduchem přímo chlazený motor TATRA propůjčuje vozidlu s celkovou hmotností 25 t vysokou hodnotu měrného výkonu 13 kW/t. Poloautomatický systém řazení převodových stupňů TATRA–NORGREN zajišťuje vysokou míru komfortu a bezpečnosti jízdy. Nízká originální kabina plnící ergonomické hasičské předpisy dané ČSN EN 1846 přispívá k bezkonkurenčně nízké celkové výšce vozidla 2,85 m. Systém vzduchového odpružení všech polonáprav dovoluje prostým stisknutím třípolohového tlačítka velmi jednoduchou změnu základní světlé výšky vozidla (360 mm) v rozmezí +90/–120 mm za jízdy. Vozidlo nachází uplatnění všude, kde je potřeba dopravit velké množství vody v krátkém čase.

Společně s odborníky společnosti THT Polička byl vyvinut také koncept cisternové stříkačky na dvounápravovém podvozku TATRA 815–7 4x4 s originálním vzduchem přímo chlazeným motorem TATRA Euro 5 SCR o maximálním výkonu 280 kW/381 k, maximem točivého momentu 1800 N.m a elektronickým systémem řazení převodových stupňů TATRA–NORGREN. Vozidlo je vybaveno standardní hasičskou nástavbou s nádrží na 4 300 l hasební vody a druhou nádrží na 500 listrů pěnidla za použití nízkého (3000 l/min [2000 l/min] při 1,6 MPa), nebo vysokého (250 l/min při 4 MPa) tlaku vody. Hasičský speciál T 815–7 4x4 těží stejně jako větší 6x6 z vynikajících jízdních vlastností modelové řady T 815–7 s vyzrálou tzv. „tatrováckou koncepcí vozidla“.