V Ostravě se ve světové premiéře představil vůz Tatra Force e-Drive s vodíkovými palivovými články

20.10.2023

V pondělí 23. října měl v rámci konference H2 Fórum 2023 premiéru vůz na podvozku Tatra Force třetí generace s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články. Vývoj vozidla probíhá v rámci pětičlenného konsorcia, vedeného společností ÚJV Řež. Dalšími partnery projektu jsou automobilka Tatra Trucks, firma Devinn, Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Centrum výzkumu Řež ze Skupiny ÚJV. Projekt je dotačně podporován Technologickou agenturou České republiky (TA ČR) v programu Trend.

Společnost Tatra Trucks, kterou vlastní Czechoslovak Group a Promet Group, v poslední době pracuje na několika vývojových projektech týkajících se moderních pohonných systémů pro nákladní vozy. Jedním z projektů, na kterých se podílí, je vývoj vozu Tatra Force e-Drive s vodíkovými palivovými články (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle), jehož prototyp se poprvé veřejnosti představil v rámci konference H2 Fórum 2023 – největší události tohoto druhu zaměřené na vodíkové technologie a rozvoj vodíku v České republice, kterou pořádá Moravskoslezský kraj jako jeden ze zakladatelů Moravskoslezského Vodíkového Klastru.

„Tatra je napříč svou historií nositelem pokroku a inovací. A nejinak je tomu nyní. Kombinací tradičního prověřeného tatrováckého podvozku a vodíkového pohonu vzniká na nové platformě Force unikátní bezemisní řešení skýtající široké možnosti konfigurací a využití. Tento prototyp je první vlaštovkou blízké budoucnosti. Tatra tak s partnery zákazníkům bude moci nabídnout perfektní nástroj k naplnění jejich vlastních ESG cílů a přispěje ke zrodu a rozvoji vodíkové ekonomiky nejen našeho regionu,“ řekl k premiéře vodíkového vozu Tatra Radim Matera z vedení Promet Group, který je zodpovědný za inovační projekty.

ÚJV Řež, mateřská společnost Skupiny ÚJV, se oboru vodíkových technologií věnuje více než deset let. Stojí za realizací prvního českého vodíkového autobusu TriHyBus a vodíkovou plnicí stanicí v Neratovicích, pilotně provozuje například systém akumulace energie s využitím vodíkových technologií nebo řeší vodíkový prodlužovač dojezdu pro bezemisní komunální techniku. „Dlouholeté zkušenosti Skupiny ÚJV s vodíkem využíváme i k posilování povědomí českého průmyslu o možnostech vodíkových technologií, podporujeme aktivně také vstup nových hráčů a jejich produktů na tento trh,“ podotýká Aleš Doucek, vedoucí oddělení Vodíkové technologie ÚJV Řež.

Andrej Čírtek, tiskový mluvčí Czechoslovak Group, dodal: „Pokud chce mít Tatra produkty, které mají najít uplatnění na náročných trzích, musí jít cestou vlastního technického vývoje, aplikací pokročilých technologií a inovací, a také spolupráce s partnery představujícími špičku ve svých oborech, včetně akademické sféry. Projekt tatrovky s vodíkovým pohonem, na kterém spolupracujeme s ÚJV Řež, firmou Devinn a pražskou Vysokou školu chemicko-technologickou za podpory TA ČR, je dobrým příkladem toho, že Tatra tak činí. Konstruktéři v Tatře pracují i na dalších technologických projektech moderní mobility, před krátkým časem například představili vůz se systémem automatizovaného řízení na stejné platformě, jakou má novinka s vodíkovým pohonem.“

Moderní technologie na novém podvozku Tatra Force

Základem prototypu je nejnovější třetí generace modelové řady Tatra Force, která měla světovou premiéru v květnu na veletrhu PYROS 2023 v Brně. „U vozidla Tatra Force e-Drive jsme použili osmikolový podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 1+3 a pohonem tří náprav. Prototyp je konstruován jako nákladní vůz pro použití v těžařském průmyslu s celkovou hmotností 45 t. Chceme si na něm otestovat různé technologie v těch nejnáročnějších provozních podmínkách,“ vysvětlil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks.

Pohon prototypu je elektrický, je však koncipován tak, aby mohl být nezávislý na externích zdrojích elektrické energie. Vůz si tedy zdroj energie veze s sebou. Z tohoto důvodu jsou na něm kromě trakčního elektromotoru, trakčních baterií a dvou palivových článků instalovány také tlakové nádrže na vodík v plynném stavu. Palivové články tak vyrábějí potřebnou elektrickou energii chemickou reakcí z vodíku přímo na palubě vozu. Výhodou této koncepce je velmi krátká doba plnění vodíkových nádrží v řádech minut, oproti bateriovým elektromobilům tedy odpadají časové prostoje potřebné pro nabíjení z externích zdrojů. V případě vybudování infrastruktury s vodíkovými plnícími stanicemi bude flexibilita vozu srovnatelná dokonce s automobily s běžnými spalovacími motory.

V prototypu je konkrétně použit trakční synchronní elektromotor s permanentními magnety s trvalým výkonem 480 kW a s maximálním výkonem 580 kW, jenž disponuje točivým momentem 2300 Nm. Dva palivové články mají každý maximální výkon 100 kW, přičemž trakční baterie s celkovou kapacitou 171 kWh využívají technologii Li NMC (lithium-nikl-mangan-kobalt oxid) a disponují možností nabíjení z externího zdroje (plug-in). Vůz je také vybaven pětistupňovou hlavní převodovkou Tatra s elektronickým systémem řazení.