TATRA a Ing. Tomeček jako nikdy

08.01.2018

Těsně před samotným startem jubilejního, desátého ročníku, soutěže Africa Eco Race (AER) 2018 se postaral šéf týmu Tom Racing a úspěšný dakarský jezdec se 100 % Tatrou v jedné osobě Ing. Tomáš Tomeček o světovou senzaci.

Poprvé v novodobé historii maratónských soutěží, poprvé na slavném Dakaru, ať se jede v Africe nebo v Jižní Americe, bojuje za volantem kamionu s veškerou konkurencí samotný pilot! Ano, čtete dobře, Ing. Tomáš Tomeček pro sebe zvolil tu nejsložitější cestu jak dosáhnout cíle v Senegalu u Růžového jezera.

Běžně se soutěžním kamionem jezdí tříčlenná posádka – pilot, navigátor a mechanik. V některých případech si posádka vystačí pouze se dvěma členy, to když navigátor je současně i mechanikem. Ovšem, závodit s desetitunovým monstrem v nejtěžších terénech světa sám, to chce nejen pořádnou dávku odvahy a sebevědomí, ale také naprostou víru ve svůj soutěžní stroj. To všechno si Ing. Tomeček může s ostrým speciálem TATRA 815 jednoduše dovolit.

Šokoval celý svět

Ing. Tomáš Tomeček rozhodně nemusí nikomu nic dokazovat. Slavného Dakaru se zúčastnil již dva a dvacetkrát. Jako navigátor získal v roce 1995 zlato a v roce 1996 stříbro. Jako pilot byl stříbrný v roce 2003 a bronzový v roce 1999. Rallye Africa Eco Race vyhrál třikrát, v letech 2011, 2012 a 2014, dvakrát byl stříbrný (2013, 2016) a dvakrát bronzový (2015, 2017). Co si přát více? Snad jen absolvovat slavný Dakar sám za sebe, jediný za volantem ostrého kamionu! Je to obrovská výzva a hozená rukavice celosvětové konkurenci. Již jen prosté projetí alespoň několika etap v časovém limitu by bylo velmi dobrým výsledkem.

Dnes, v neděli 7. 1. 2018, je AER 2018 ve své polovině a celý peloton dvou stovek vozidel a šesti set lidí prožívá den odpočinku v Dakhle. Po pěti marockých etapách je Ing. Tomáš Tomeček se 100 % Tatrou 815 na druhém místě průběžné klasifikace kategorie kamionů!

Africké štěstíčko

Rallye Africa Eco Race 2018 začala 2. ledna první etapou z Nadoru do Dar Kaoura. V rychlostním testu z Ameziane do Merady dlouhém 92 km figuroval Ing. Tomeček s tatrou na obou mezičasech na deváté pozici z dvanácti startujících kamionů. Stejné místo mu patřilo také v cíli.

Druhá etapa z Dar Kaoura do Agdalu již byla typicky africká. Rychlostní úsek měřil 433 km a nabídl dunová pole z nichž nejdelší měřilo 30 km, těžké kamenité trialové úseky a rychlé nezpevněné cesty. Celá řada posádek kamionů nabrala velké ztráty včetně posádky druhého Iveca Torpedo van Ginkela, který měl obrovské technické potíže a nabral penalizaci 5,5 hodiny. Ovšem samostatně jedoucí Ing. Tomeček všechny doslova šokoval – etapu dokončil druhý za vítězným de Rooyem s Ivecem!
Skvěle fungující TATRA vezla svého pilota bezpečně do cíle, jediné drobné problémy měl protřelý dakarista s ruličkovým, motocyklovým roadbookem, který se pomocí elektromotorku samostatně převíjí. V první etapě se mu předbíhal, v druhé etapě si začal náš borec na „motocyklistický" styl navigace zvykat.

Třetí etapa z Agdalu do Assy znamenala pro Tomáše Tomečka první defekt. Naštěstí se mu dařilo levé zadní kolo dohušťovat, takže k žádné podstatné časové ztrátě nedošlo. Pouze Van de Laar se speciálem DAF se v poslední třetině etapy dostal před našeho jezdce. Ing. Tomeček se tak v průběžné klasifikaci propadl na třetí pozici. Na trati opět bojoval s ruličkovým roadbookem, který poněkud stávkoval a fungoval spíše poloautomaticky.

Třetí etapa znamenala také stop pro jedinou ženu v poli kamionů Portugalku Elisabeth Jacinto. U jejího speciálu MAN nevydržel diferenciál přední nápravy a náhradní nebyl k dispozici.

Čtvrtá etapa z Assy do Fort Chacal se svojí délkou 497 km byla jednoznačně nejdelší v desetileté historii rallye AER. Kamenité pasáže, písek, rychlé pisty v otevřené krajině, kde se nebylo navigačně čeho chytit, celá řada slepých odboček, místy velmi špatně čitelná trasa a samozřejmě také písečné duny. V extrémně náročné etapě dosahoval Tomeček na mnoha úsecích maximálně povolené rychlosti 145 km/h. Do cíle, kam dorazil se separovaným běhounem na pravém zadním kole, se mu podařilo přeskočit v průběžné klasifikaci Van de Laara a odrazit nápor zkušeného Maďara Miklose Kovacse (Scania).

V páté etapě z Fort Chacal do Dakhly se opět jelo velmi rychle. Podle slov Ing. Tomečka se pohyboval neustále v rychlostech 110 km/h až 145 km/h. Během etapy zažily závodní posádky také déšť, což je v Africe poměrně raritní. Při této příležitosti je třeba poznamenat, že Tomečkova TATRA přišla o jeden stěrač, jednoduše upadl... V etapě sice Ing. Tomeček ztratil druhé místo v prospěch van de Laara, který se před něj dostal podivným přepočítáním času „od zeleného stolu", nicméně v průběžné klasifikaci zůstal na druhé pozici. A to je v polovině soutěže velmi povzbudivé.