Skvělý souboj na hedvábné stezce!

23.07.2017

Po dni odpočinku v čínském městě Urumqi vyrazil celý peloton jezdců kategorie kamionů do druhé části Silk Way Rallye 2017, slibující především náročné, ale také překrásné etapy v poušti Gobi.

Již osmá etapa ukázala, že pouze Martin Kolomý a jeho posádka se speciálem TATRA PHOENIX dokáže ve velmi obtížném terénu držet krok s týmem Kamaz Master.
Jako jediný pilot jiné než ruské národnosti se Kolomý dokázal v etapě s rychlostním testem dlouhým 250 kilometrů „vlomit“ do ruského čtyřbloku na třetím místě. Na stejném místě i v průběžné klasifikaci přečkal jezdec z Bruntálu také volný den.
Drobná časová ztráta okolo dvaceti minut na vedoucího Dimitrije Sotnikova a zhruba sedm minut náskoku před čtvrtým Ajratem Mardějevem stále živila naději na velmi zajímavé konečné umístění.

Stále na špici

První etapa druhé poloviny soutěže a celkově devátá vedla jezdce a jejich posádky z Urumqi do Hami. Přes čtyři sta měřených kilometrů včetně 50 km dlouhého dunového pole nejlépe sedlo čtveřici kamazů. Martin Kolomý dokončil etapu na pátém místě a v průběžném pořadí klesl na čtvrté místo, mimo pódium.
Desátá etapa do města Donhuang byla velmi rychlá a technicky náročná. Kolomý se speciálem TATRA dokázal pobít všechny Kamazy, ale nedlouho před etapovým cílem utrpěl jeho PHOENIX defekt zadního levého kola. Výměnou by Martin ztratil patnáct – dvacet minut, a tak se rozhodl dokončit rychlostní zkoušku s defektem. Zhruba patnáct kilometrů před cílem etapy se však z namáhané pneumatiky separoval běhoun, nadělal něco škody na karosování speciálu a hlavně obnažil ráfek. Následovala jízda po „třech kolech“, která posádku týmu TATRA BUGGYRA RACING stála jeden a půl minutovou ztrátu na etapového vítěze Eduarda Nikolajeva.

Třetí etapové vítězství

Jedenáctá etapa, která vedla do města Jiayuguan, nejlépe sedla našemu jezdci. Martin Kolomý si tak připsal třetí etapové vítězství a v průběžné klasifikaci kategorie se posunul znovu na třetí místo před Ajrata Mardějeva. Původně mělo jít o etapu s nejdelší rychlostní zkouškou. Ta byla rozdělena do dvou částí, nakonec však z organizačních důvodů jezdci první část testu neabsolvovali. „Původně jsme plánovali dojet někde kolem třetího místa, abychom mohli do těch náročných dun startovat za někým, ale tak co, trasu určíme my,“ narážel Kolomý na to, že do dvanácté etapy měl startovat jako první, což už se mu již jednou stalo osudným v páté etapě, když zapadl v jednom z kazašských močálů.

Monoblok řízení všechno změnil

Dvanáctá etapa do Alashan Youqi se ovšem ukázala pro Martina Kolomého osudovou. Ve velmi těžkých dunách si speciál TATRA vybral smůlu na techniku. V době, kdy Kolomého posádka svými průběžnými časy sahala po dalším posunu v průběžné klasifikaci, došlo k prasknutí monobloku řízení. Speciál se tak stal zcela bezbranným, a to v nejhorším možném terénu. Naděje na dobrý konečný výsledek pohasly. Zato se rozběhla záchranná akce s cílem dostat soutěžní speciál do bivaku.
Skvěle se k celé situaci postavil ředitel soutěže Vladimír Čagin (šéf týmu Kamaz Master), který ve prospěch záchrany českého konkurenta poskytl vlastní vrtulník.
Ani tak to nebylo jednoduché. V obrovských dunových polích si pilot netroufl sletět níže než do hladiny 20 m. Odtud potom Robin Dolejš shodil pečlivě zabalený monoblok posádce nešťastného vozu. Jenže nový náhradní díl se v důsledku shozu z velké výšky poškodil, a tak členům týmu TATRA BUGGYRA RACING nezbývalo nic jiného, než celou záchrannou misi zopakovat. Tentokrát ovšem sebral pilot vrtulníku všechnu odvahu a podařilo se mu sestoupit do výše pouhých pěti metrů nad nebezpečný písek. Po následné výměně dílu v dunovém poli, a to je také jeden z důležitých momentů ukazujících na léty prověřenou a velmi životaschopnou konstrukci vozidel TATRA, dokončila posádka Martina Kolomého etapu mimo pořadí. Na rozdíl od Dakaru totiž může posádka na Silk Way Rally pokračovat v soutěži i přes pomoc asistence. Stohodinová penalizace však Martina Kolomého posunula v průběžném pořadí na jedenácté místo, hluboko za všechny favority, kteří v soutěži pokračovali na prvních čtyřech místech. Technický problém dvě etapy před cílem celé soutěže v kombinaci s reálnými ambicemi na solidní konečné umístění mrzí o to více, že etapa číslo 13 do Zhongwei byla poslední soutěžní. Čtrnáctá, závěrečná etapa byla pro špatné počasí zrušena.

Za bojovnost a tři etapová vítězství

Nakonec ovšem Martin Kolomý, Jiří Stross a Michal Ernst obdrželi v cíli celé Silk Way Rally 2017 ve městě Xi‘An speciální cenu za bojovnost a vítězství ve třech etapách. Jedna jediná, osamocená TATRA dokázala úspěšně, téměř až do konce soutěže Silk Way Rally 2017, vzdorovat skvěle spolupracující smečce čtyř Kamazů za volanty s vyrovnanými piloty světové špičky maratónských soutěží.