Nová Tatra Force je nejen krásná, ale i chytrá

26.04.2024

Nová generace vozidel řady Tatra Force, která nedávno získala ocenění Red Dot za design, přináší i řadu novinek, ukrytých pod jejím oceněným „kabátem“. Přechod na novou, plně elektronickou platformu, totiž znamená i daleko širší využití moderních asistenčních a bezpečnostních asistentů. To jízdu v nové Tatře nejen usnadní z pohledu obsluhy, ale i zvýší bezpečnost jak samotné posádky, tak i ostatních účastníků provozu. Navíc řada asistentů se v zemích EU, ale nejen v nich, stane v červenci tohoto roku povinnými.

V rámci vývoje nové generace řady Force je technologiemi GSR (z anglického General Safety Regulation), zahrnujícími např. hlídání jízdních pruhů, mrtvých úhlů, anebo tzv. nouzové brzdění, či adaptivní tempomat, osazena i homologační dvounápravová verze s novou čtyřdveřovou kabinou. A právě toto vozidlo, v modré barvě a s nápaditým polepem Lukáše Tanečka, se společně s prototypem „vodíkové Tatry“ zúčastnilo finální prohlídky porotců soutěže Red Dot v Essenu v polovině března letošního roku. Vůz je v plné konfiguraci splňující novou EU legislativu, tj. je osazen motorem v emisní úrovni Euro VI, verze „E“, a to v kombinaci s plně automatickou převodovkou Allison. Kabina je navíc v maximální možné obsaditelnosti, takže je v ní celkem osm míst k sezení ve třech řadách s prostřední dvojicí orientovanou proti směru jízdy.

Čtyřdveřovou dlouhou kabinou, která je v řadě Tatra Force naprostou novinkou, je vybaveno i několik dalších zkušebních prototypů. Vedle základního provedení s motorem Tatra je to zejména prototyp, na němž se ve spolupráci s firmou Valeo a VŠB TUO Ostrava testují systémy dálkového a částečně autonomního řízení – ten má oranžový lak a v zadní části kabiny místo sedaček aktuálně konstrukci pro montáž počítačového vybavení sběru jízdních dat. Většina zkušebních prototypů s čtyřdveřovou kabinou je z praktických důvodů osazena krátkou valníkovou plošinou pro snadné zatěžování vozidla na maximální celkovou hmotnost.