Úvod O společnosti Tisk a média Novinky a články Martin Kolomý a TATRA Phoenix
Martin Kolomý a TATRA Phoenix
20.12.2016
Ostřílený borec, vynikající soutěžák, Mistr Číny 2015 v závodech tahačů na okruzích, vítěz etapy na rallye Dakar 2016, vítěz několika soutěží dakarského typu, mnohonásobný účastník rallye Dakar s několika konečnými umístěními v Top 10 a Top 5. Jezdec, jehož srdce hoří pro značku TATRA – Martin Kolomý.
Prohlédnout fotky
Na rallye Dakar 2017 bude bojovat poprvé za volantem speciálu TATRA PHOENIX. Jak se na soutěž těší? Jaký má pocit z nového Phoenixe?
Na rallye DAKAR nejsi žádným nováčkem. Máš za sebou pěknou řádku účastí s velmi zajímavými výsledky včetně konečného umístění v kategorii „kamiony“. V lednu však budeš sedět za volantem zcela nového speciálu. Jaké máš z toho pocity, co se ti honí před ostrým startem hlavou?
Pocity mám vynikající. Je to nejlepší auto, se kterým jsem doposud jezdil. I když nedám dopustit na svůj Fat Boy. Vývoj pokračuje velkými kroky kupředu. A to hlavně díky velmi úzké spolupráci TATRA Buggyra Racing týmu s Technickým úsekem Tatry a především s Radkem Smolkou. Bez jeho zkušeností z desetiletého vývoje ostrých speciálů TATRA bychom dnes nebyli tam, kde jsme. Prakticky po každém závodě dojde na dlouhou řadu konzultací s ním a na další vylepšení techniky.
Nový ostrý PHOENIX je opět o něco lepší co se týká jízdních vlastností než předchozí generace. Jsem přesvědčen o tom, že jdeme správným směrem. Když jsem do něj poprvé usedl, uvědomil jsem si, že to je to pravé. Možná jsem zamáčkl malou slzu za Fat Boy, přece jenom to byla vrcholná verze vozidel řady T 815, se kterou před třiceti lety TATRA na Dakaru začala. K ní se váží největší úspěchy. Teď ale máme PHOENIX. Věřím, že nás všechny doveze k úspěchům hodným značky TATRA.
Za volanty soutěžních vozidel jsi toho zažil již dost. Může tě na Dakaru ještě něco překvapit?
Samozřejmě, že ano. Dakar je především maratónská soutěž, i když se jednotlivé etapy jedou velmi rychle a naplno. Výběr trati je vždy otázkou možného a do zákulisí vyjednávání pořadatelů hned tak nikdo nevidí. Pro ročník 2017 například slibují velmi těžké etapy v Bolívii ve vysokých nadmořských výškách. Mohu ale říci, že jsme opět velmi dobře připraveni, možná nejlépe, jak jsme kdy byli.
Souvisí to s tím, že TATRA Buggyra Racing Team nasazuje do rallye DAKAR 2017 hned dva zkušené a rychlé jezdce?
To zcela jistě také. Především jsme však opět o něco zkušenější. Máme novou soutěžní techniku, která vychází z toho, co jsme si odzkoušeli v letošním ročníku. Máme větší zázemí. Přibylo další doprovodné auto – mimochodem také PHOENIX. Vezeme si s sebou tentokrát i vlastního kuchaře, to abychom neponechali nic náhodě. Máme za sebou důkladnou fyzickou přípravu, najezdili jsme pěknou řádku zkušebních, testovacích a ostrých soutěžních kilometrů.
Jak vypadá tvoje příprava na tak složitou soutěž jako je DAKAR?
Tím, že jde o velmi náročné etapy s vysokými rychlostními průměry, které tě povodí po těch nejhorších terénech, a to vše přitom trvá celé dva týdny, není možné opomenout tělesnou přípravu. Každý den, pravidelně, plavu nebo jedním na kole, mnohokráte obojí. Podstupuji speciální fyzická cvičení. Mám vytvořený trénink do posilovny tak, abych se připravil na „velkou jízdu“. Nezbytnou součástí je též příprava formou soutěží a závodů.
Kolik soutěží a soustředění dakarského typu jsi letos absolvoval?
Na jaře jsem jel Baja Drawsko, tam jsme především testovali techniku. Baja Aragón ve Španělsku se nám podařilo vyhrát, stejně jako Baja Hungaria, Baja Poland a El Chott v Tunisu. K tomu všemu jsme měli několik soutěžních soustředění a celou řadu promo akcí, při nichž najezdíš v terénu poměrně velké množství kilometrů.
Znáš DAKAR z mnoha různých pohledů. Využíváš je ke stanovení vlastní strategie?
Dlouhou dobu spravuji auta, stavěl jsem celou řadu soutěžních včetně prvních dakarských speciálů, se kterými jsem potom soutěžil. Rallye DAKAR jsem se zúčastnil jako mechanik, řidič rychlé asistence a jako pilot ostrých soutěžních kamionů. Každá pozice ti dává možnost proniknout do tajemství, které může vést k úspěchu. Pochopitelně máme tým a já jsem jeho součástí, ale některé osobní zkušenosti jsou k nezaplacení. Především ty, které vedou k vlastnímu stylu jízdy. Mojí srdeční záležitostí je TATRA. I když se to nezdá, tomu specifickému podvozku musíš důkladně porozumět. Nesnažit se ho předělávat na něco jiného, jak činí někteří z ostatních. Je třeba využít jeho neuvěřitelných jízdních schopností, nechat ho kopírovat terén. Nepovolit mu, jet pod plynem, když je potřeba. A to je potřeba vždy. V hlubokém sypkém terénu ho neznásilňovat. Nechat ho víceméně, ať dělá co chce, kormidlovat jako kapitán na můstku. Když to pochopíš a zamiluješ si to, pak je to na celý život.
Znamená to, že tě ani ta celkem vážná nehoda v roce 2011 nezpomalila?
Ne, v žádném případě. Ne že bych neměl nahnáno, především v prvních chvílích. Ale poučil jsem se. Při té příhodě jsem udělal chybu, zpomalil jsem, odstavil. Dnes v podobné situaci nikdy nezpomalím.
Držíme palce, a nejen ty, celé pěsti. Hodně štěstí a vynikající výsledek!
Děkuji, jako vždy pojedeme s pokorou, ale též s největším odhodláním. Veselé vánoce a šťastný nový rok všem!